Monday, July 15, 2013

Pengenalan


Pengenalan
Sekolah Rendah Agama (SRA) adalah pendidikan peringkat sekolah rendah yang diperkenalkan oleh Kerajaan Negeri Selangor mulai sesi persekolahan 1999. Ia diwujudkan bagi memenuhi kehendak Pelan Tindakan Belanjawan Kajian Pendidikan Agama 1998.

Penyediaannya untuk membolehkan lepasan sekolah rendah agama Selangor dapat meneruskan pelajarannya ke peringkat menengah seterusnya ke Pusat Pengajian Tinggi dalam dan luar negeri. Di masa yang sama (SRA) adalah tapak untuk menyalurkan calon-calon pelajar ke peringkat menengah khasnya di sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Selangor.

Menyepadukan antara Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) Kementerian Pendidikan Malaysia dan Kurikulum Baru Sekolah Agama (KBSA) Jabatan Agama Selangor bagi memenuhi tuntutan Falsafah Pendidikan Negara dan Falsafah Pendidikan Islam Negeri Selangor.

Kesepaduan kurikulum KBSR dan KBSA dalam bidang matapelajaran merangkumi aspek teori dan amali serta nilai-nilai murni bagi melahirkan insan yang seimbang melalui kegiatan ko-kurikulum yang dilaksanakan bagi tujuan mempertingkatkan pengalaman dan pembelajaran di bilik darjah.
 

- Syarat-Syarat Kemasukan
1. Warganegara Malaysia
2. Beragama Islam
3. Berumur 7 tahun pada tahun berkenaan

- Kurikulum
Menggunakan kurikulum KBSR, Kementerian Pendidikan Malaysia bagi matapelajaran Akademik dan KBSA, Jabatan Agama Selangor bagi matapelajaran agama. Menerusi kurikulum yang disediakan diharap akan dapat melahirkan pelajar yang dapat menguasai dua bidang ilmu iaitu fardhu 'ain dan fardhu kifayah.
 

- Ko-Kurikulum
1. Persatuan/kelab
2. Sukan/ Riadhah
3. Aktiviti-aktiviti pertandingan
4. Sambutan hari-hari kebesaran Islam dan kegiatan gotong-royong
5. Aktiviti-aktiviti lain yang dianjurkan pihak sekolah.
 

- Struktur Pembelajaran
1. Hari persekolahan 5 hari seminggu
2. Masa pembelajaran : 8.00 pagi - 2.30 petang
8.00 pagi - 12.00 tengahari (hari Jumaat)
3. Tempoh pembelajaranan : 6 tahun
4. Jumlah murid bagi setiap kelas : antara 35 - 40 orang.
 

- Halatuju Sekolah Rendah Agama(SRA)
a. Bagi yang lulus, mereka boleh melanjutkan pelajarannya ke peringkat Darjah Khas Agama di samping meneruskan pengajiannya Sekolah Menengah Kebangsaan Kementerian Pendidikan
b. Berpeluang melanjutkan pelajaran ke Tingkatan 1, Sekolah-sekolah Menengah Agama Negeri Selangor.

No comments:

Post a Comment